Toewijding

English | vorig hoofdstuk | volgend hoofdstuk | naar Hoofdlijnen

Er zijn talloze verwijzingen in de Bijbel die ingaan op de toewijding van de christen in verschillende aspecten van het leven: aan onze families, buren, werkgevers, de kerk, onze gezondheid, vrienden, het milieu, de wereld, en in alles doen en zeggen we (Efeziërs 6: 5; Hebreeën 10:25; 1 Korintiërs 6:19, 31). De Bijbel leert dat de belangrijkste toewijding van ons leven aan God Zelf is. Jezus zei: "Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dit is het eerste en grootste gebod" (Matteüs 22: 37-38).

Betrokkenheid en achterlaten
Jezus zegt ons dat elke vezel van ons wezen, elk facet van ons leven toegewijd moet zijn aan het liefhebben en dienen van God. Dit betekent dat we niets voor Hem moeten achterhouden, omdat God niets voor ons achterhoudt (Johannes 3:16). Bovendien zei Jezus dat onze toewijding aan Hem groter moet zijn dan onze toewijding aan zelfs onze gezinnen: 'Als iemand naar mij toe komt en geen hekel heeft aan vader en moeder, vrouw en kinderen, broers en zussen - ja, zelfs hun eigen leven - zo een persoon kan mijn discipel niet zijn. En wie zijn kruis niet draagt en mij volgt, kan niet mijn discipel zijn ”(Lucas 14: 26-27). Jezus bedoelde geen letterlijke haat. Een dergelijke toewijding betekent dat onze gezinsrelaties serieus kunnen worden genomen. Het betekent ook dat onze toewijding aan Christus vereist, als we een "of / of" situatie krijgen, keren we ons ervan af en gaan verder met Jezus (Lucas 12: 51-53). Volgelingen van Jezus, zoals visser Simon (later Petrus genoemd), gehoorzaamden de Heer. Toen zei Jezus tegen Simon: 'Wees niet bang; van nu af aan zult u op mensen vissen ”(Matteüs 4:19). Dus trokken ze hun boten aan de wal, lieten alles achter en volgden hem (Lucas 5:10). Waar het op neerkomt is dat degenen die dat soort verplichtingen niet kunnen aangaan, niet Zijn discipel kunnen zijn.

Onze nieuwe identiteit in Christus uitleven

Kolossenzen 3: 1-3 zegt: "Sinds u met Christus bent opgewekt, richt u uw hart op de dingen boven, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand van God. Zet uw gedachten op de dingen boven, niet op aardse dingen. . Want je stierf, en je leven is nu met Christus verborgen in God ". Paulus legt uit dat sinds Jezus voor ons stierf, we een leven moeten leiden dat dood is voor ons oude zelf. Aangezien Jezus een opstanding heeft gegeven en ons heeft gered, moeten we ook een opstandingsleven in Hem leiden (Kolossenzen 3: 4-17).

Gehoorzaamheid en vervolging
Jezus waarschuwt ons van tevoren. De reden voor zo'n toewijding en loyaliteit is dat de beproevingen die we misschien moeten doorstaan behoorlijk veeleisend zullen zijn; onze trouw aan Hem kan soms moeilijk te bereiken zijn (Johannes 15:18). Jezus waarschuwde zijn discipelen: "Bedenk wat ik je zei: 'Een dienstknecht is niet groter dan zijn meester. Als ze mij vervolgden, zullen ze ook jou vervolgen. Als ze mijn leer gehoorzaamden, zullen ze ook de jouwe gehoorzamen' (Johannes 15:20) ). De apostel Paulus herhaalde zijn waarschuwing: In feite zal iedereen die een godvruchtig leven wil leiden in Christus Jezus, vervolgd worden (2 Timoteüs 3:12). De eerste christenen werden vervolgd (Handelingen 4: 23-31).

Onzelfzuchtigheid is kostbaar
Jezus heeft de prijs van het discipelschap duidelijk gemaakt: "Wie mijn discipel wil zijn, moet zichzelf verloochenen en dagelijks zijn kruis opnemen en mij volgen. Want wie zijn leven wil redden, zal het verliezen, maar wie zijn leven voor mij verliest, zal het redden. "(Lucas 9: 23-24). De werkelijke prijs van toewijding aan Christus is iemands totale zelfverloochening, kruisdraging en het voortdurend volgen van Hem. Deze essentiële zaken stellen ons opoffering, onzelfzuchtigheid en dienstbaarheid voor. Een kruis illustreerde de ultieme straf en vernedering (Galaten 3:13). Meer nog, het toonde volledig de liefde van God (Romeinen 5: 8) - onzelfzuchtig en opoffering in het geven van Zijn leven voor de wereld (Mattheüs 20:28).

Vrucht dragen en dienen
Paulus volgde het voorbeeld van de Heer van toewijding in opoffering en dienstbaarheid. Paulus zei: "Ik ben met Christus gekruisigd en ik leef niet meer, maar Christus leeft in mij. Het leven dat ik nu leef in het lichaam, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die van mij hield en zichzelf voor mij gaf" (Galaten 2:20). Totale toewijding aan God betekent dat Jezus onze enige autoriteit, ons leidende licht en ons onfeilbare kompas is. Toegewijd zijn aan Christus betekent vruchtbaar zijn; het betekent een dienaar zijn. Paulus zegt: "Voor mij is het leven Christus en het sterven winst" (Filippenzen 1:21).

Ambassadeur zijn
Ambassadeurs vertegenwoordigen een land. In geestelijke zin vertegenwoordigt een ambassadeur van Christus het Koninkrijk van God. Dat betekent uw geloof delen. Paulus zegt: "Wij zijn daarom de gezanten van Christus, alsof God zijn oproep door ons doet. Wij smeken u namens Christus: laat u met God verzoenen" (2 Korintiërs 5:20).