Discipelschap

English | vorig hoofdstuk | volgend hoofdstuk | naar Hoofdlijnen

Een christelijke discipel is iemand die het goede nieuws van Jezus Christus aanvaardt en helpt bij de verbreiding van het goede nieuws. Christelijk discipelschap is het proces waardoor discipelen groeien in de Heer Jezus Christus en toegerust worden door de Heilige Geest, die in ons hart woont, om de druk en beproevingen van dit huidige leven te overwinnen en steeds meer op Christus te gaan lijken. Dit proces vereist dat gelovigen reageren op de ingeving van de Heilige Geest om hun gedachten, woorden en daden te onderzoeken en te vergelijken met het Woord van God. Dit vereist dat we in het Woord zijn, het dagelijks bestuderen, erover bidden en het gehoorzamen. De meeste nieuwe gelovigen hebben de hulp van een broeder of zuster in de Heer nodig om aan de nieuwe levensstijl te wennen. Veel aanmoediging door een mentor is nodig, zoals Jezus deed aan zijn discipelen (Lucas 9: 1-6; Lucas 9: 23-27), de apostel Paulus deed aan zijn toehoorders (1 Korintiërs 11: 1; Filippenzen 4: 9) ; 2 Thessalonicenzen 3: 7) en Petrus deed aan de kerk (1 Petrus 5: 3). Een nieuwe gelovige moet leren bidden (Matteüs 6: 9-13; Johannes 17: 6-26). Het verkrijgen van discipline om tijd met de Heer door te brengen (Bijbellezen en gebed) is vereist. Bovendien moeten we altijd bereid zijn om te getuigen van de reden voor de hoop die in ons is (1 Petrus 3:15) en om anderen te leren om Zijn weg te bewandelen. Volgens de Schrift houdt het zijn van een christelijke discipel persoonlijke groei in die wordt gekenmerkt door het volgende:

Jezus in alle dingen op de eerste plaats stellen (Marcus 8: 34-38)
De discipel van Christus moet apart gezet worden van de wereld. Onze focus moet op onze Heer liggen en Hem behagen op elk gebied van ons leven. We moeten ons egocentrisme afleggen en Christusgerichtheid aandoen. Volgelingen van Jezus tonen hun liefde voor Hem: wie mijn geboden heeft en ze onderhoudt, is degene die mij liefheeft. Degene die van mij houdt, zal door mijn Vader worden bemind, en ook ik zal van hen houden en mijzelf aan hen tonen (Johannes 14:21).

Jezus' leer volgen (Johannes 8: 31-32)
We moeten gehoorzame kinderen en daders van het Woord zijn. Gehoorzaamheid is de allerhoogste test van geloof in God (1 Samuël 28:18), en Jezus is het perfecte voorbeeld van gehoorzaamheid toen Hij een leven leidde op aarde van volledige gehoorzaamheid aan de Vader, zelfs tot in de dood (Filippenzen 2: 6- 8). Een cruciaal teken van een discipel zijn, is vergeving schenken en herstel van relaties zoeken. Toen kwam Petrus bij Jezus en vroeg: 'Heer, hoe vaak moet ik mijn broer of zuster vergeven die tegen mij zondigt? Tot zeven keer?" Jezus antwoordde: “Ik zeg je, niet zeven keer, maar zeventig keer zeven keer (Matteüs 18: 21-22).

Vrucht dragen (Johannes 15: 5-8)
Onze taak is geen vrucht te produceren. Het is onze taak om in Christus te blijven, en als we dat doen, zal de Heilige Geest de vrucht voortbrengen, en deze vrucht is het resultaat van onze gehoorzaamheid. Als we de Heer gehoorzamen en leren om in Zijn wegen te wandelen, zal ons leven veranderen. De grootste verandering zal plaatsvinden in ons hart, en de overloop hiervan zal nieuw gedrag (gedachten, woorden en daden) zijn dat representatief is voor die verandering. De verandering die we zoeken, gebeurt van binnenuit, door de kracht van de Heilige Geest. Het is niet iets dat we zelf kunnen bedenken.

Liefde voor andere discipelen (Johannes 13: 34-35)
Er wordt ons verteld dat liefde voor andere gelovigen het bewijs is dat we lid van Gods familie zijn (1 Johannes 3:10). Liefde wordt gedefinieerd en uitgewerkt in 1 Korintiërs 13: 1-13. Deze verzen laten ons zien dat liefde geen emotie is; het is actie en een wilsbesluit. We moeten iets doen en bij het proces betrokken zijn. Bovendien wordt ons gezegd niets te doen uit zelfzuchtige ambitie of ijdele verwaandheid. Eerder, waardeer anderen in nederigheid boven jezelf, niet op zoek naar uw eigen belangen, maar ieder van jullie naar de belangen van de anderen (Filippenzen 2: 3-4). Het volgende vers vat echt samen wat we moeten doen als het op alles in het leven aankomt: in jullie relaties met elkaar dezelfde denkwijze hebben als Christus Jezus. Wat een perfect voorbeeld is Hij voor ons voor alles wat we moeten doen in onze christelijke wandel.

Evangelisatie - discipelen van anderen maken (Mattheüs 28: 18-20)
We moeten ons geloof delen en ongelovigen vertellen over de geweldige veranderingen die Jezus Christus in ons leven heeft bewerkt. Ongeacht ons volwassenheidsniveau in het christelijke leven, we hebben iets te bieden. Te vaak geloven we de leugen van Satan dat we niet echt genoeg weten of niet lang genoeg Christen zijn om een verschil te maken. Niet waar! Enkele van de meest enthousiaste vertegenwoordigers van het christelijke leven zijn nieuwe gelovigen die zojuist de ontzagwekkende liefde van God hebben ontdekt. Ze kennen misschien niet veel Bijbelverzen of de "geaccepteerde" manier om dingen te zeggen, maar ze hebben de liefde van de levende God ervaren, en dat is precies wat we moeten delen. Volgelingen van Jezus stellen anderen aan Jezus voor. Andreas, de broer van Simon Petrus, was een van de twee die hoorden wat Johannes had gezegd en die Jezus waren gevolgd. Het eerste wat Andreas deed, was zijn broer Simon zoeken en hem zeggen: "Wij hebben de Messias gevonden" (dat wil zeggen, de Christus). En hij bracht hem naar Jezus (Johannes 1:40).