Pretribulationisme

Pre-tribulationisme leert dat de opname van de gemeente plaatsvindt voordat de verdrukking begint. Op dat moment zullen alle gelovigen Christus in de lucht ontmoeten en enige tijd daarna wordt de antichrist geopenbaard en begint de verdrukking. Met andere woorden, de Opname en de wederkomst van Christus (om Zijn koninkrijk op te richten) zijn gescheiden door ten minste zeven jaar. Volgens deze visie ervaart de gemeente niets van de verdrukking, omdat de gemeente dan in de hemel is. Schriftuurlijk is er voor de pre-tribulationistische visie veel te zeggen. De gemeente zal niet ten prooi vallen aan de toorn van God (1 Thessalonicenzen 1: 9-10, 5: 9), en gelovigen zullen niet worden overvallen door de Dag des Heren (1 Thessalonicenzen 5: 1-9). De gemeente van Filadelfia werd beloofd te worden vrijgesteld van “het uur van beproeving dat over de hele wereld zal komen” (Openbaring 3:10). Merk op dat de belofte geen behoud door de beproeving is, maar bevrijding van het uur, dat wil zeggen, van de tijdsperiode van de beproeving. Pre-tribulationisme vindt ook steun in wat niet in de Schrift wordt gevonden. Het woord "kerk" (wat wij liever de gemeente noemen) komt negentien keer voor in de eerste drie hoofdstukken van Openbaring, maar, belangrijkerwijs, het woord wordt pas weer gebruikt in hoofdstuk 22. Met andere woorden, in de lange beschrijving van de verdrukking in Openbaring is het woord kerk afwezig. In feite gebruikt de Bijbel het woord "kerk" nooit in een passage die betrekking heeft op de Verdrukking. Pre-tribulationisme is de enige doctrine die duidelijk het onderscheid tussen Israël en de gemeente en Gods afzonderlijke plannen voor beide groepen handhaaft. De zeventig "zevens" van Daniël 9:24 hebben betrekking op Daniëls volk (de Joden) en Daniëls heilige stad (Jeruzalem). Deze profetie maakt duidelijk dat de zeventigste week (de verdrukking) een tijd van zuivering en herstel is voor Israël en Jeruzalem, niet voor de gemeente. Ook het pre-tribulationisme heeft historische steun. Uit Johannes 21: 22-23 lijkt het erop dat de vroege gemeente de wederkomst van Christus als aanstaande zag, dat Hij op elk moment kon terugkeren. Anders zou het gerucht niet hebben blijven bestaan dat Jezus binnen het leven van Johannes zou terugkeren. De dreiging, die onverenigbaar is met de andere twee Opname-theorieën, is een sleutelprincipe van pre-tribulationisme. En de pre-tribulationistische visie lijkt het meest in overeenstemming te zijn met Gods karakter en Zijn verlangen om de rechtvaardigen te vrijwaren van het oordeel over de wereld. Bijbelse voorbeelden van Gods redding omvatten Noach, die werd verlost van de wereldwijde vloed; Lot, die werd verlost uit Sodom; en Rachab, die werd verlost uit Jericho (2 Petrus 2: 6-9). Een zwakte van het pre-tribulationisme is de relatief recente ontwikkeling ervan als een doctrine, die pas in het begin van de 19e eeuw in detail is geformuleerd. Een andere zwakte is dat het pre-tribulationisme de terugkeer van Jezus Christus in twee "fasen" opsplitst - de opname en de wederkomst - terwijl de bijbel dergelijke fasen niet duidelijk omschrijft. Een andere moeilijkheid waarmee de pre-tribulationistische visie wordt geconfronteerd, is het feit dat er duidelijk heiligen in de verdrukking zullen zijn (Openbaring 13: 7, 20: 9). Pre-tribulationisten beantwoorden dit door de heiligen van het Oude Testament en de heiligen uit de Verdrukking te onderscheiden van de gemeente van het Nieuwe Testament. Gelovigen die bij de Opname in leven zijn, zullen vóór de Verdrukking van de aarde worden verwijderd, maar er zullen er zijn die tijdens de Verdrukking tot Christus zullen komen. Sommigen wijzen op de uitspraak van Jezus in Johannes 6:40 als een moeilijkheid voor het pre-verdrukkingsisme: “Mijn Vaders wil is dat een ieder die naar de Zoon kijkt en in hem gelooft, het eeuwige leven zal hebben, en Ik zal ze ten slotte doen opstaan." Jezus belooft de gelovigen een opstanding "op de laatste dag", maar volgens het pre-tribulationele model worden gelovigen opgewekt bij de opname, minstens zeven jaar voor de wederkomst van Christus. Het antwoord hierop houdt een algemeen gebruik van het woord dag, in de eindtijd "de laatste dag" genoemd, zal de hele tijd van de opname tot de tweede komst (7 jaar) beslaan. Ook zal de opname het einde van het gemeentetijdperk markeren en dus "de laatste dag" van die bedeling (dispensatie). En een laatste zwakte van de pre-tribulationistische visie wordt gedeeld door de andere twee theorieën: namelijk de Bijbel geeft geen expliciete tijdlijn met betrekking tot toekomstige gebeurtenissen. De Schrift leert niet uitdrukkelijk de ene kijk over de andere, en daarom hebben we verschillende meningen over de eindtijd en enige variatie over hoe de gerelateerde profetieën geharmoniseerd zouden moeten worden. Dit hoofdstuk geeft meer inzicht in de pre-tribulationistische kijk op de eindtijd. Theologen onder hen zijn: Perry Stone, Mike MacIntosh, Mark Hitchcock, Jon Courson, Jack Hibbs, Greg Laurie, Grant Jeffrey, Anne Graham Lotz, Thomas Ice, David Reagan, Don Stewart, David Wilkerson, David Jeremiah, Billy Graham, Billy Crone , Andy Woods, Arnold Fruchtenbaum, JD Farag, Amir Tsarfati, Brannan Howse, Brandon Holthaus, Jan Markell, Barry Stagner, Tom Hughes en vele anderen. In Nederland kennen we Theo Niemeijer, Wim Grandia, Orlando Bottenbley, Jaap Dieleman en Philip Spoelstra als aanhangers van het pretribulationisme.