Bruiloft van het Lam

In zijn visioen in Openbaring 19: 7–10 zag en hoorde Johannes de hemelse menigten God prijzen omdat het bruiloftsfeest van het Lam - letterlijk het "bruiloftsmaal" - op het punt stond te beginnen. Het concept van het huwelijksmaal wordt beter begrepen in het licht van de huwelijksgebruiken in de tijd van Christus. Deze huwelijksgebruiken hadden drie hoofdonderdelen. Eerst werd een huwelijkscontract ondertekend door de ouders van de bruid en de bruidegom, en de ouders van de bruidegom of de bruidegom zelf betaalden een bruidsschat aan de bruid of haar ouders. Hiermee begon wat de verlovingsperiode werd genoemd - wat we vandaag de verloving zouden noemen. Deze periode was de periode waarin Jozef en Maria zich bevonden toen bleek dat ze zwanger was (Matteüs 1:18; Lucas 2: 5). De tweede stap in het proces vond meestal een jaar later plaats, toen de bruidegom, vergezeld van zijn mannelijke vrienden, om middernacht naar het huis van de bruid ging en een fakkeloptocht door de straten creëerde. De bruid zou van tevoren weten dat dit zou gebeuren, en dus zou ze klaar zijn met haar maagden, en ze zouden allemaal meedoen aan de parade en bij de bruidegom thuis eindigen. Dit gebruik is de basis van de gelijkenis van de tien maagden in Matteüs 25: 1–13. De derde fase was het huwelijksmaal zelf, dat dagen zou kunnen duren, zoals geïllustreerd door de bruiloft in Kana in Johannes 2: 1–2. Wat Johannes 'visioen in Openbaring afbeeldt, is het bruiloftsfeest van het Lam (Jezus Christus) en Zijn bruid (de Kerk) in de derde fase. De implicatie is dat de eerste twee fasen al hebben plaatsgevonden. De eerste fase werd op aarde voltooid toen elke individuele gelovige zijn of haar geloof in Christus als Redder stelde. De bruidsschat die aan de ouder van de bruidegom (God de Vader) wordt betaald, zou het bloed van Christus zijn dat namens de bruid is vergoten. De kerk op aarde vandaag is dus "verloofd" met Christus, en, net als de wijze maagden in de gelijkenis, zouden alle gelovigen moeten waken en wachten op de verschijning van de Bruidegom (de opname). De tweede fase symboliseert de opname van de Kerk, wanneer Christus komt om Zijn bruid op te eisen en haar naar het Vaderhuis te brengen. Het huwelijksmaal volgt dan als de derde en laatste stap. Ik ben van mening dat het bruiloftsmaal van het Lam op aarde plaatsvindt na de wederkomst van Christus.
Het bruiloftsfeest zal niet alleen de Kerk als bruid van Christus zijn, maar ook anderen. De "anderen" omvatten de oudtestamentische heiligen - ze zullen nog niet herrezen zijn, maar hun ziel / geest zal bij ons in de hemel zijn. Zoals de engel Johannes vertelde om te schrijven: "Zalig zijn zij die worden uitgenodigd voor het bruiloftsmaal van het Lam" (Openbaring 19: 9). Het bruiloftsmaal van het Lam is een heerlijke viering van allen die in Christus zijn! Dat avondmaal zal op aarde plaatsvinden net na Christus 'wederkomst of in de hemel net voor Christus' wederkomst. De martelaren van de verdrukking zullen ook aan de eettafel zitten. Het kan zijn dat het bruiloftsmaal in de hemel wordt gehouden, net voor Jezus 'wederkomst naar de aarde. Als dat het geval is, moeten de verdrukkingsmartelaren en de oudtestamentische gelovigen zijn opgewekt en naar de hemel zijn overgebracht, net voordat het avondmaal begint. Openbaring 21 spreekt over een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Vers 21: 2 zegt: "Ik zag een heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, uit de hemel neerdalen van God, voorbereid als een bruid die prachtig gekleed was voor haar man." Dit verwijst niet naar de bruiloft van het Lam (die al in de hemel plaatsvond, wanneer de verdrukking op aarde plaatsvindt). De nieuwe stad ziet er alleen uit als een bruid.