Arminianisme

Arminianisme is een geloofssysteem dat probeert de relatie tussen Gods soevereiniteit en de vrije wil van de mensheid te verklaren, vooral met betrekking tot redding. Terwijl het calvinisme de soevereiniteit van God benadrukt, benadrukt het arminianisme de verantwoordelijkheid van de mens.
Als het arminianisme wordt opgesplitst in vijf punten, vergelijkbaar met de vijf punten van het calvinisme, dan zouden dit de vijf punten zijn:

  1. Gedeeltelijke verdorvenheid - de mensheid is verdorven, maar kan nog steeds God zoeken. We zijn gevallen en bezoedeld door zonde, maar niet in die mate dat we er niet voor kunnen kiezen om tot God te komen en verlossing te aanvaarden, met de hulp van voorafgaande genade van God. Met zo'n genade is de menselijke wil vrij en heeft hij de kracht om toe te geven aan de invloed van de Geest. Let op: veel Arminianen verwerpen gedeeltelijke verdorvenheid en houden een visie die zeer dicht bij calvinistische totale verdorvenheid ligt.
  2. Voorwaardelijke verkiezing - God "kiest" alleen degenen waarvan Hij weet dat ze ervoor kiezen te geloven. Niemand is voorbestemd voor de hemel of de hel.
  3. Onbeperkte verzoening – Jezus stierf voor iedereen, zelfs voor degenen die niet zijn uitverkoren en niet willen geloven. Jezus' dood was voor de hele mensheid, en iedereen kan gered worden door in Hem te geloven.
  4. Weerstaanbare genade – Gods oproep om gered te worden kan worden weerstaan en/of afgewezen. We kunnen Gods aantrekkingskracht naar verlossing weerstaan als we daarvoor kiezen.
  5. Voorwaardelijke redding – Christenen kunnen hun redding verliezen als ze actief de invloed van de Heilige Geest in hun leven afwijzen. Het behoud van de zaligheid is vereist voor een christen om het te behouden. Opmerking: veel Arminianen ontkennen "voorwaardelijke redding" en houden in plaats daarvan vast aan "eeuwige zekerheid".

Het enige punt van het Arminianisme dat volgens vierpuntscalvinisten bijbels is, is punt #3 – Onbeperkte verzoening. 1 Johannes 2:2 zegt: "Hij is het zoenoffer voor onze zonden, en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld." Tweede Petrus 2:1 vertelt ons dat Jezus zelfs de valse profeten kocht die gedoemd zijn: “Maar er waren ook valse profeten onder het volk, net zoals er valse leraren onder jullie zullen zijn. Ze zullen in het geheim destructieve ketterijen introduceren, zelfs de soevereine Heer die ze kocht verloochenen, waardoor ze een snelle vernietiging over zichzelf brengen.” Jezus' redding is beschikbaar voor iedereen die in Hem wil geloven. Jezus stierf niet alleen voor degenen die gered zullen worden.

Het vierpunts-calvinisme (het officiële standpunt van Got Questions Ministries) vindt de andere vier punten van het Arminianisme in verschillende mate onbijbels. Romeinen 3:10-18 pleit sterk voor totale verdorvenheid. Voorwaardelijke verkiezing, of verkiezing gebaseerd op Gods voorkennis van menselijk handelen, onderbelicht Gods soevereiniteit (Romeinen 8:28-30). Weerstaanbare genade onderschat de kracht en vastberadenheid van God. Voorwaardelijke redding maakt redding tot een beloning voor werk in plaats van een gave van genade (Efeziërs 2:8-10). Er zijn problemen met beide systemen, maar we zien het calvinisme als meer op de bijbel gebaseerd dan het arminianisme. Beide systemen slagen er echter niet in om de relatie tussen Gods soevereiniteit en de vrije wil van de mensheid adequaat te verklaren - vanwege het feit dat het voor een eindige menselijke geest onmogelijk is om een concept te onderscheiden dat alleen God volledig kan begrijpen.